آیا گیاهان دارویی نجات بخش هستند یا مضر و کشنده؟

مصرف گیاهان دارویی و استفاده از طب گیاهی یکی از قدیمی ترین اشکال درمان در دنیاست که از سوی بشر شناخته شده و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیره. در این نوشته بررسی می کنیم که گیاهان دارویی، داروهایی نجات بخش اند یا اینکه خطرناک و کشنده هستند، با ما همراه باشید.

 به خاطر باوری که از دوران گذشته در خصوص خواص گیاهان دارویی در میان مردم ایجاد شده است، مردم این گیاهان را بی خطر می دانند و معتقدن که داروهای گیاهی اگر فایده ای هم نداشته باشند، مصرفشون ضرر هم نداره. اما این باور دور از واقعیت بوده و طبق تحقیقات علمی، مصرف گیاهان دارویی به تنهایی یا همراه با داروهای شیمیایی می تونه عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.

مواد فعال موجود در گیاهان دارویی

داروهای گیاهی حاوی مواد موثره زیادی هستند که البته بساری از این مواد هنوز ناشناخته مانده اند. برخی از داروهای گیاهی بر پایه ی یک ماده ی فعال منفرد از یک منبع گیاهی تهیه می شوند. متخصصان داروهای گیاهی معتقدند، اگر یک ماده فعال گیاهی جدا از بقیه گیاهان استفاده بشه، ممکنه تأثیر خودش رو از دست بده، یا از ایمنی شون کاسته بشه.

به عنوان مثال، مقدار زیادی اسید سالیسیلیک در گیاهان وجود دارد و از این ماده برای ساختن آسپرین استفاده می شود. مصرف زیاد آسپرین می تونه منجر به خونریزی مخاط معده بشه، اما انواع دیگه ای از گیاهان دارویی، به طور طبیعی دارای  ترکیبات دیگری هستند که می تونن از تحریکات ناشی از اسید سالیسیلیک جلوگیری بکنند.

به گفته متخصصان حوزه داروهای گیاهی، تأثیر یک گیاه به صورت کامل، می تونه بیشتر از قسمتهای مختلف اون به صورت تکی یا منفرد باشه. محققان معتقدند که ماهیت دارویی گیاهان دارویی بستگی به دوز مواد فعال در اونا داشته و دوز اندازه گیری شده یک ماده فعال در گیاه ماهیت مفید یا مضر بودن اون رو مشخص می کنه.

ملاحظات ویژه برای داروهای گیاهی

همونطور که گفتیم بی خطر دانستن گیاهان دارویی اشتباه است، داروهای گیاهی اگر به صورت درست استفاده نشن، ممکنه اثرات منفی زیادی داشته باشند؛ نمونه هایی از این اثرات عبارتند از: واکنش های آلرژیک، بثورات پوستی، آسم، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال. ناگفته نماند این عوارض ممکن از خفیف تا شدید ظهور کنند.

ملاحظات ویژه برای داروهای گیاهی

با این اوصاف بهتون پیشنهاد می کنیم برای مصرف گیاهان دارویی، مانند سایر داروهای تجویز شده، بهتره که همیشه تحت نظر یک پزشک واجد شرایط و یا با مشورت متخصصان حوزه داروهای گیاهی اقدام کنین. نکته مهم در این مورد این است که اگر بیماری خاصی دارید سر خود و بدون مشورت با پزشک معالجتان به هیچ عنوان از گیاهان دارویی استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید هنگام مصرف گیاهان دارویی حتما علایم و عوارضات پیشاومده رو به درمانگر گیاهان دارویی یا پزشک متخصص هودتون اظلاع بدین. هرگونه واکنش آلرژیک که در طول یا بعد از مصرف داروی گیاهی تجربه کرده اید رو با پزشکتون در میون بذارین، اگر خانم باردار هستید یا قصد باردار شدن دارین رو حتما قبل از شروع مصرف به دکتر اطلاع بدین.

تداخل گیاهان دارویی با سایر داروها

داروها و مکمل های گیاهی ممکن است از راه های مختلفی با داروهای بدون نسخه یا نسخه های خودسرانه ای که شما مصرف می کنید تداخل داشته و مشکلاتی برای بدن شما ایجاد کنه. مصرف گیاهان دارویی ممکن است اثر سایر داروهای مصرفی شما رو کاهش داده و یا عوارض جانبی این داروها رو افزایش بده. 

بنابراین اگر قصد استفاده از داروهای گیاهی رو دارید، سعی کنید با مشاوره متخصصین این حوزه دارویی که کمترین تداخلات رو داره انتخاب کنین. ناگفته نمونه همیشه بهتره با پزشک خودتون در مورد عوارض جانبی احتمالی و تعامل یا تداخل با سایر داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید.

داروهای گیاهی را از یک تامین کننده معتبر خریداری کنید!

داروهای گیاهی ای که در بازار به فروش می رسند، بی خطر نیستند. برای همین سعی کنید همیشه محصولات مصرفی تون رو از یک فروشگاه های معتبر یا داروسازان متخصص حوزه گیاهان دارویی خریداری کنید.

در خرید داروهای گیاهی از طریق اینترنت هم باید خیلی مراقب باشید. داروهای گیاهی که به صورت خودسرانه و بدون کیفیت و استاندارد تولید یا ترکیب می شوند ممکنه عوارش خطرناکی داشته باشند. در برخی موارد، محصولات خریداری شده از طریق اینترنت دارای مقادیر خطرناک و بالایی از سرب، جیوه یا آرسنیک هستند که می تواند مشکلات جدی سلامتی ایجاد کند.

در مورد ایمنی، کیفیت و اثربخشی داروهای گیاهی از یک پزشک متخصص، متخصص گیاهان دارویی یا داروساز راهنمایی بگیرید. تمام داروهای گیاهی رو طبق دستورالعمل دقیق مصرف کنید و در صورت بروز هرگونه واکنش سوء، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای گیاهی

به وسیله داروهای گیاهی از بیماری پیشگیری کنید، نه درمان

محققان گیاهان دارویی معتقدند که گیاهان دارویی بیشتر از اونچه که درمان‌کننده بیماری‌ باشند، باید برای پیشگیری از بیماری‌ها استفاده قرار بشن. به این منظور شما می تونین از اونا در تغذیه روزانه، آشپزی و حتی انتخاب نوشیدنی‌ها استفاده کرده و جایی برای مصرف اونا درنظر بگیرید.

مصرف و استفاده از گیاهان دارویی سنتی دیرینه است که گذشتگان ما هم اون رو رعایت و به عنوان روشی پیشگیری و در مواردی حتی درمان به ما منتقل کرده اند، اونا همواره با نوشیدن جوشانده‌ها و دمنوش‌ها، شربت‌ها و عرقیات سعی در اصلاح تغذیه و مزاجشان داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی ها استفاده می کند.