جوانه عدس برای محافظت از قلب

جوانه های خوراکی در کل حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان و پروتئین ها که می تونن غیر از خواص سلامتی برای قلب هم مفید باشن، در این متن می خوایم خواص منحصربفرد جوانه عدس رو براتون تشریح کنیم با ما باشین:

عدس با نام علمی Lens culinaris و اسم انگلیسی Lentil گیاهی کوچک شبیه به نخوده و دانه های آن از گروه دانه‌های خوراکی (حبوبات) محسوب می شن، این گیاه معمولاً در خاک‌های فقیری که برای کاشت دیگر محصولات مناسب نیستن، کشت می‌شه.

جوانه ی عدس

این دانه های خوراکی در انواع و رنگ‌های مختلف وجود دارن که عدس قهوه‌ای، سبز، نارنجی از اون جمله‌ هستن. معمولاً از عدس قرمز برای تهیه شوربای رنگی استفاده می‌کنن، برای پختن نان با اون، عدس رو همراه با آرد مخلوط کرده و بعد با اون نان درست می کنن. در بسیاری از کشورهای آسیایی به خصوص کشور ما ایران، از دانه های این گیاه، برای تهیه عدس ‌پلو استفاده می‌کنن.

جوانه عدس چیه؟

جوانه ی عدس قسمتی از هسته یا دانه ی عدسه که در تولید مثل و رویش مجدد گیاه عدس نقش داشته و دارای مواد مغذی مهمی برای رشد و تکثیر یک گیاه سالمه. طبیعت این جوانه در طب سنتی، سرد و خشک ذکر شده و سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر و پروتئین هست.

جوانه عدس چیه؟

خواص جوانه عدس

جوانه ها به صورت کلی دارای خواص زیادی هستن که بخاطر همون خواص مورد توجه علم پزشکی و سلامت قرار گرفتن، در زیر نمونه هایی از خواص جوانه ی عدس رو براتون میاریم:

یک مقاله مرتبط و مفید
چرا حتماً باید دمنوش عناب در خانه شما مصرف شود؟ مغز، قلب، سیستم ایمنی، گوارش و ...

جوانه ی عدس و تقویت موها

ویتامین C موجود در جوانه ها به رشد و تقویت مو کمک می کنه، ترکیبات موجود در اون از شوره سر جلوگیری کرده، ریزش مو رو کاهش داده و به رشد مجدد و تقویت مو می پردازه. مصرف روزانه ی جوانه های عدس به دلیل وجود سطح آنتی اکسیدان بالا از سفید شدن زودرس و پیری مو جلوگیری می کنه.

جوانه ی عدس، کلسترول خون و قلب

وجود مقادیر زیاد پروتئین و انواع فیبر در جوانه ی دانه ی عدس می تونه به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی رو تا حد زیادی کاهش بده.

 یک مطالعه در این باره انجام شد و نشون داد افرادی که در طول روز 60 گرم جوانه ی عدس رو به تنهایی یا همراه با رژیم غذایی خودشون مصرف کنن، پس از 8 هفته میزان کلسترول خوب خون (HDL) آن ها افزایش پیدا کرده، کلسترول بد خون (LDL) پایین اومده و سطح تری گلیسیرید خونشون تا 75-84٪ کاهش یافته است.

جوانه ی عدس و جلوگیری از اختلال نعوظ

جوانه های عدس روی افزایش جریان خون تاثیر می ذارن، اختلال نعوظ با مصرف این جوانه ها قابل درمانه.ترکیبات موجود در جوانه های عدس با افزایش جریان خون احتمال حمله قلبی رو کاهش، میزان کلسترول رو کنترل و اختلالات مربوط به نعوض و ناتوانی جنسی رو رفع می کنن. توجه داشته باشین که اختلال نعوظ بخاطر عدم جریان خون کافی به وجود میاد.

جوانه ی عدس و تقویت بینایی

جوانه های گیاه عدس دارای مقدار زیادی ویتامین A هستن که روی رشد قوه ی بینایی تاثیر مستقیم می ذارن، مصرف این جوانه ها شب کوری رو به حداقل رسانده، سلامت دستگاه بینایی رو افزایش داده و قدرت بینایی رو بالا می بره. ترکیبات موجود در این جوانه ها همچنین برای رشد مغز ضروری هستن و به حفظ سلامت کلی دستگاه عصبی و بینایی کمک می کنن، مصرف منظم این جوانه ها از تحلیل رفتن ماکولا و تشکیل آب مروارید جلوگیری می کنن.

خواص جوانه عدس

جوانه ی عدس و درمان کم خونی

بخاطر وجود مواد مغذی و املاح معدنی، جوانه های عدس به طور موثر می تونه از کم خونی جلوگیری کنن، اگه سطح گلبول های قرمز خون پایین باشه ممکنه باعث ایجاد خستگی بشه. مصرف روزانه ی این جوانه ها مقادیر کافی و مورد نیاز آهن بدن رو رسونده و همچنین می تونه از شرایط اختلالات معده مانند حالت تهوع جلوگیری بکنه.

یک مقاله مرتبط و مفید
روغن خشخاش برای تقویت عملکرد مغز، قلب و استخوان

جوانه ی عدس و کمک به هضم غذا

جوانه های عدس قدرت جلوگیری از بروز یبوست و اسهال رو دارا هستن، وجود مقادیر فیبر بالا در این جوانه ها احتمال سرطان روده بزرگ رو به حداقل رسونده و همچنین سیستم روده رو پاکسازی می کنه. این جوانه ها می تونن جذب مواد مغذی رو بیشتر کرده، در نتیجه قدرت بدنی بیشتری هم ایجاد می کنن.

جوانه ی عدس منبع اسیدهای چرب امگا 3

جوانه های عدس در ترکیباتشون مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا 3 دارن به همین خاطر می تونن سلامت قلب رو بهبود ببخشن. جوانه ها استرس و اسپاسم عضلات قلبی رو هم پایین میارن، محتوای بالای پتاسیم در این جوانه ها منجر به کنترل فشار خون شده و احتمال سکته های مغزی رو کم می کنه. در نهایت این جوانه ها می تونن سطح اکسیژن خون رو تا حد زیادی بالا برده و سلامت خون رو بهبود ببخشن.

جوانه ی عدس و سلامت پوست

جوانه های عدس به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی به درخشان شدن پوست کمک کرده و همچنین از بروز انواع سرطان ها به خصوص سرطان پوست جلوگیری می کنن. این جوانه ها دارای محتوای بالای ویتامین B هستن که به آبرسانی پوست کمک کرده و باعث تسریع در بازسازی سلول های مرده می شن. ترکیبات منحصر بفرد این جوانه ها تولید کلاژن رو به روز کرده و از بروز آکنه نیز جلوگیری می کنن. این امر باعث کاهش چین و چروک و کاهش سایر اشکال پیری می شه.

میزان و نحوه ی مصرف جوانه ی عدس

شما می تونین از جوانه های عدس به صورت خام برای تهیه سالاد و انواع ساندویچ استفاده کنین، همچنین می تونین به صورت پخته برای تهیه ی انواع سوپ و غذا اون رو به کار ببرین، همچنین شما می تونین پودر جوانه ی عدس رو برای پخت انواع نان، کیک، کوکی، کلوچه و شیرینی استفاده کنین.

میزان و نحوه ی مصرف جوانه عدس

مضرات مصرف زیاد جوانه ی عدس

جوانه های عدس هم مثل بقیه ی جوانه ها در شرایط گرم و مرطوب به وجود میان، به همین خاطرممکنه حاوی باکتری و عوامل بیماری زا باشنن. پس بهتره که افرادی دارای سیستم ایمنی ضعیف مثل سالمندان، نوزادان، کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف اون خودداری کنن.

یک مقاله مرتبط و مفید
خواص عرق کلپوره برای بهبود گوارش، سلامت قلب و غیره

در کل مصرف جوانه دانه ی عدس در دوز و مقادیر توصیه شده هیچ عارضه ای به دنبال نداره ولی در مصرف زیاد و بیش از حد اون ممکنه باعث به وجود اومدن حساسیت های گوارشی بشه.

مضرات مصرف زیاد جوانه عدس

خرید عمده جوانه های خوراکی

کارشناسان فروشگاه اینترنتی ما با مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان، در سریعترین زمان ممکن محصولات گیاهی و جوانه های مناسب و مد نظر شما رو معرفی و شما رو در خریدی کاملا با کیفیت و به صرفه یاری می کنن، برای تیم ما مایه ی افتخاره که بگیم انواع جوانه های خوراکی خودمون رو به شرط سالم بودن و بالاترین کیفیت به قیمت عمده در اختیار مشتریانمون می ذاریم.

شما می تونین برای خرید جوانه های گیاهی و خوراکی با ما تماس بگیرین، یا برای خرید عمده جوانه های خوراکی و گیاهی در سایت ثبت سفارش بکنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی ها استفاده می کند.